Kulturális menedzsment
Tűzraktár | Tűzraktér
Az első és az egyetlen” – szólhatna a szlogen a Tűzraktár kapujának tetején. A közel 3 hónapja működő Tűzraktár egyedülálló, non-profit vállalkozás – egy hely a művészetért, a művészekért, egy épület bárkinek aki úgy érzi kibontakozatlan ihletének nyugvó pontját találhatja meg itt a IX kerület szívében. (Tűzraktár – Új központ a város szívében, 2005-08-18)
"…a régen kísértetjárta, kétszárnyú gyárépület minden szegletében most ismerős fiatal arcok sürgölődnek, olyanok, akikkel az ember fesztiválokon, koncerteken, vetítéseken, kávézókban szokott összefutni, félig ismerősök tehát, akik azonban most munkáskesztyűt és lapátot ragadtak, hogy kivakarják a sittből az alig két óra múlva nyíló vadonatúj kulturális létesítményt.
Elfoglaltuk, einstandoltuk a kísértetektől, és most már maradunk, mert a Tűzraktár a miénk, az enyém és a barátaimé."
(Barabás Dániel: Nyitott kapu)
"Péntek este a Tűzraktárban három olyan zenekart láthatott a közönség, amelyeket egyre jobban felkap itthon a népszerűség, hála a külföldön már évek óta tartó, a Franz Ferdinand óriási sikerében kicsúcsosodó, post-punk/new wave/indie revival hullámnak."
(E.Z. Basic, 2005. 10.28.)
Az idei év júniusában nyitotta meg kapuit a főleg kortárs művészeti ágak bemutatására szakosodott, civil szerveződésű intézmény a Tűzraktár a IX. kerületi Tűzoltó utca 54-56. szám alatt. Kiváló terepnek bizonyul a július 12-26 között látogatható, nemzetközi (német, magyar és belga) mezőnyt felvonultató, ZAI DURBAN címet viselő kiállítás számára, amely a hazánkban kevéssé nevén nevezett urban art stílusban alkotó, de azt különböző módon megközelítő művészeket próbálja összefogni egy rendezvényen belül.
(Zai D’URBAN – nemzetközi urban art kiállítás, 2005. július 12-16)
Június 23-án, a Tűzoltó utcai volt orvosi műszergyár hatalmas épületében megnyitott a Tűzraktár elnevezésű kulturális multiplex.
A Tűzraktár jelenlegi állapota kísérleti. A projekt kezdeményezői saját építészeik segítségével tervezik meg a magas minőségű felújítást, olyan modern, flexibilis építészeti teret kialakítva, amely sokféle, rövid- és hosszú távú tevékenység befogadására alkalmas. Alternatív kulturális városközpont kíván lenni, melyben a szórakozás mellett, a művészetek és az oktatás is helyet kap. Csütörtök este a Tűzoltó utcában, a Tűzraktár megnyitóján a látogató egy szabadabb világban érezhette magát. A hely szellemisége egyszerre idézi a közép-európai nyolcvanas évek underground hangulatát, és nyugat-európai foglaltházak légkörét.
(Megnyílt a Tűzraktár)
"A Tűzraktár a Tűzoltó utca 54.-56. szám alatt található, régi orvosi műszergyár épületében jött létre. Az alapító gárda szakmai rátermettsége és Nyugat-Európában gyűjtött tapasztalatának köszönhetően a hatalmas helység levedlette régi, szoci jelmezét és világszínvonalú, dizájnos belső térré nőtte ki magát. Ez már önmagában is kiállítás tárgyát képezhetné, és még ami benne van!..
A Tűzraktár nagyon egyedi kezdeményezés, hiszen nem a magas kultúra újabb fellegvárra kíván lenni, hanem egy olyan hely, ahol a legkülönbözőbb ágazatok, emberek hatnak egymásra, s ezzel a művészetet mindenki számára elérhetővé, s így életforma alakító hatásúvá teszi. Nemcsak egy hely vagy egy helyzet, hanem "Egy folyamat, amelynek során a megtermékenyült ötletek visszasugároznak a város felé.".
(Tűzés a Tűzraktárba)
A Tűzraktár kollektívájában számos művészeti ág és kreatív iparág képviselteti magát, ezek együttműködése során sajátosan új, intermediális művészeti formák jönnek létre. A project kutató részlege a kortárs városi kultúrák kutatásával foglalkozik. Ezek mindegyike egyúttal oktatási funkciót is ellát. S ha már oktatás, egy youth hostel üzemeltetése is a tervek között szerepel. A Tűzraktár művészeti ágának résztvevői táncművészek, színházi csoportok, zenészek, képzőművészek, építészek, designerek. Több műterem, sőt maga a kert is a képzőművészek rendelkezésére áll majd, míg az építészeket konferenciák és kiállítások várják. A média-ágat egy rádió, egy folyóirat, zenei stúdió, mozi és médialabor képviselik. Külön animációs csapat is épülőben van, amely a berlini Moviemento mozilánccal karöltve egy animációs fesztivál szervezését is a fejébe vette. Ezek egyelőre tervek, de hogy lesz vászon, s lesz mit vetíteni, azt már szinte biztosra ígérik a szervezők."
(Kultközpont EU-módra, 2005. március 17. filmhu)
Krétakörnyitóval kezdi a Tűzraktár helyiségeiben a színház (IX. Tűzoltó u. 54-56.). Az egész délutánt és estét betöltő ingyenes programsorozat a Tűzraktár helyiségeiben, emeletén, lépcsőházában és tetején lesz. A hajnalig tartó rendezvény délután 5 órától kezdődik a Krétakör teljes repertoárjának zanzásított változatával: különböző előadásaink szereplői találkoznak legnagyobb meglepetésünkre - és a Nézőkére is - egymással és önmagukkal egy szürreális helyszínen, a Tűzraktár emeleti pázsitján. A társulat összes tagjának részvételével előadott élő színházi klipek után a vendégek a magyar és külföldi művészbarátaink segítségével ízelítőt kapnak az évadra tervezett bemutatóinkból is. A nézők Márkos Albert zenéjében, Nagy Fruzsina jelmezeiben és Anev Kámen komputergrafikai alkotásaiban is szokatlan körülmények között gyönyörködhetnek. A műsor után zenei programok szórakoztatják a Krétakörnyitó résztvevőit: A zenei blokk programa: 19.30-tól Csákányi Eszter Brecht-Weill dalest, 21.00-tól 23.00-ig a MucaMitsou zenekar (Juhász Mitsoura Mónika és Monori András zenekara) koncert 23.00-01.00 között a vendégekkel kiegészülő Krétakör SzínészTáncZenekar bulija, melyhez az alkalomra készülő fotómontázs lesz a vizuális körítés.
(Évadzáró októberi majális)
Budapestnek nagy szüksége van szabadtéri teraszos éttermekre, kávézókra, cukrászdákra. Ezek ugyanis az idegenforgalomra, a versenyképességre, a közterület-használatra, a gazdaságra, a kultúrára, a közösségre mind pozitív hatással vannak - derül ki egy frissen megjelent elemzésből.
Ennek egyik jó példája lehet a IX. kerületben idén nyáron megnyitott Tűzraktár, amely egy elhagyott, kihasználatlan gyárépület területén kialakított, önmagát „független kulturális központnak” nevező szórakozóhely. Külföldi mintát követve, sőt külföldi támogatással hozták létre, fontos volt, hogy ne a belvárosban alakuljon meg a kulturális centrum. A Tűzraktár a romkocsmákkal közös gyökerekkel rendelkezik, de kulturális jelentősége sok tekintetben túlmutat az eddig létrejötteken.
(2005. október 15.)
"A Tűzraktár olyan kezdeményezés, amely a világszerte létező független művészeti központok tapasztalataira támaszkodik, azok nagyfokú szakmai támogatásával jött létre… A kezdeményezők saját építészeik segítségével tervezik az épületegyüttes minőségi felújítását, amelyben olyan modern, flexibilis művészeti tereket alakítanak ki, ami sokféle tevékenység befogadására lesz alkalmas. Olyan alternatív kulturális városközpont megalkotásán munkálkodnak, ahol a szórakozás mellett a művészetek és az oktatás is helyet kap."
(Debreceni Krisztina: Kulturális tűzfészek, Népszabadság, 2005. július 22.)
"Új tér a TűzRaktár a Tűzoltó utcában, és micsoda tér! Az avantgárd Berlin és Amszterdam irigykedve megnyalhatná mind a tíz ujját. Itt is először voltam, és empátiám "a kivert művészet", vagy mondjuk így, a struktúrán, bennfentességen, udvari támogatókon, sztárkultuszon, kommersz giccsen és kuratóriumi kuncsorgáson kívülálló nonkonform szegénylegények és -leányok iránt újabb hátszelet kapott. Fantasztikus hely. Lepattant betontömb, minden emeleten végtelen, egymásba nyíló üres, ajtótlan terek, kigúvadt ablakkeretek, a belső udvar falára több emelet magasan pingált színes rajzok és üvegablakok, szemben ásító grund, távolabb a prérin egy magnak megmaradt ház semmibe feslő körgangjának esti élete. A helyet már részben birtokba vették, akiket illet, a szubkultúra önkéntesei, az udvar hosszanti falánál söntés, szemben vele az emelvényen a soros banda szereli a drótokat, egy frissen beköltözött művészeti stúdió aznap estére hirdet kiállításmegnyitót és performanszot, fél nyolckor még azt sem látni, mit állítanak ki, kilenckor, amikor a "színházból" jövök, már meg is nyitották, több "teremben" a falakon izgalmas képek, fotók, kollázsok, tart a "verniszázs", valamit főznek...
A színházi előadáshoz egy sóhajok hídján kell átmenni, innen kicsiny, meztelen betontérbe jutunk, oldalt három sor szék, talán harmincöt-negyvenen lehetünk, fele hely jut a nézőknek, másik fele a játszóknak, ők elszórt székeken ülnek, arrébb pianínó, tele van velünk a szoba."
(Koltai Tamás: Belváros, külváros, Élet és Irodalom)
A Magyar Képzőművészeti Egyetem grafikai, festészeti és szobrászati, valamint a Magyar Iparművészeti Egyetem intermédia és vizuális kommunikáció tanszékein idén végzett hallgatók műveit most egy elhagyatott gyárépületben láthatják az érdeklődők.
A diplomakiállításnak ugyanis a június 23-a óta teljes gőzzel üzemelő Tűzraktár adott helyet. Az orvosi műszergyár kiszuperált terei hihetetlen díszletéül szolgálnak a hiperrealista festményeknek és videoinstallációknak.
A képzőművészet és maguk a képzőművészek is otthonosan érezhetik magukat ebben a nagy ipari monstrumban, ugyanis a zegzugos, számtalan lehetőséget kínáló hely nem csupán kiállítótérként kíván szerepelni, de műtermeket is biztosít a vállalkozó kedvű alkotóknak.
bart
Kultúra/politika: intim nyilvánosság a kulturista kiáltványnak
Nyilvános vitára hívta a jelenlevőket Bozóki András kulturális miniszter, aki A szabadság kultúrája – Milyen legyen a kulturális politika a 21. században? címmel tette közzé kiáltványát, amely egy új kulturális stratégia alapjait körvonalazta. A kulturális miniszter művészekkel és értelmiségiekkel beszélgetett a kiáltványban foglalt főbb kérdésekről Tűzraktár épületében. A kiáltvány alapgondolata a tanácsadó testület közreműködésével Bozóki András főtanácsadója, Sebők Marcell vezetésével készült el, a 2005-ben új magyar kulturális stratégia előzetes tervezeteként. A beszélgetésen Karsai György egyetemi tanár, Kitzinger Dávid, az IHM főtanácsadója, Sükösd Miklós médiakutató, Török András, a Summa Artium Kht. igazgatója és Wessely Anna szociológus vettek részt. A vita helyszíne az újonnan épült Tűzraktár épülete, amely Bozóki András szerint jelképes jelentőségű, hiszen egy új közösségi színtere lehet számos, a kortárs kultúra megismertetésével kapcsolatos rendezvénynek.
Hajléktalanok nappalija
A felkínált helyet a művészek és a szervezők mindenesetre jól használták ki: az elmúlt négy hónap programdömpingje egy átlagos művház két-három évadjának is sok lett volna. Tízezer négyzetméterrel gazdálkodhattak, ezért kapta az év közben állandóan vagy ideiglenes jelleggel itt alkotó művészek most induló, összegző kiállítása is ezt a címet. A belépőt egy gondosan berendezett nappali fogadja, ahol hajléktalanok mesélnek álmaikról a televízióban, a falon is az ő fotóik lógnak. Körben, a főépület első szintjén fellógatott és falba installált festményeket, fotókat találunk, de akad ott Romulusz és Rémusz szobrára hajazó rókagomba-kompozíció és elektrosokk inspirálta vaslemez, vászonvagina előtt meredő gyökérfallosz és foszforeszkáló folyadékot cirkuláltató csőrendszer is.
Új típusú szórakozóhelyek
"A sokak által speciálisan budapestinek nevezett, a nyugati házfoglaló kultúrával – leginkább a berlinivel – rokonságot mutató, lerobbant házak udvarán működő szórakozóhelyek, a „romkocsmák” a külföldi fiatalok körében is igen hamar népszerűek lettek. A kutatás szerint e helyeknek – a meglévőknek és az alakulóknak egyaránt – a belvárosban nincs jövőjük, ám a Ferencvárosban nemrégiben létrejött, kulturális és városfejlesztési célokat megfogalmazó Tűzraktár példája mutatja, hogy azért a Nagykörúton kívül is vannak még e törekvésnek lehetőségei."
Média: Világgazdaság, Dátum: 2005. október 27.
A klipforgatásnak a nemrég megnyílt összművészeti bázis, a Tűzraktár adott otthont. A Tűzoltó utcai volt orvosi műszergyár hatalmas, félig lebontott (kivert ablakok és üres liftakna, csak néhány a hiányzó tárgyak közül) épülete igazán különleges hangulatot áraszt.
(A kínai negyed)
A romkocsmákat többen ismerik, szeretik... azok pedig, inkább merész üzleti vállalkozások, nem mintha nem érdemelnének elismerést ezért, de a tűzraktár ennél továbbmegy: nem törzsközönséget, hanem közösséget képez azokból, akik odajárnak... éppen azt, ami a hivatalos álláspont szerint nagyvárosban nem jön létre, hiszen az emberek elszigeteltek a nagy embertömegben...
(2005. szeptember 20.)